Прочетен: 367 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.01.2019 19:38
След бурни дискусии такива такси във Федералната република щяха да бъдат въвеждани още през т.г. Радостта от новата система не се споделя от всички, особено от водачи на МПС от съседните страни. Бившият чешки премиер Бохуслав Соботка наскоро я охарактеризира като дискриминационна. Австрия заведе дело срещу ФРГ в Съда на Европейския съюз в Люксембург още през октомври 2017 г. заради германските планове за пътни такси. Опасението е, че таксите фактически ще бъдат заплащани само от чуждестранните водачи. Собствениците на коли, регистрирани в Германия, също ще заплащат, но с такава част приблизително ще им бъде намален данъкът за МПС, с който те вече допринасят за развитието на местната си транспортна инфраструктура.
От въвеждането на новите такси Министерството на транспорта на ФРГ си обещава годишни приходи от 500 млн. €. Някои специалисти изразяват съмнения и допускат, че системата може да стане губеща. Съображенията им се градят на опцията, че немските собственици на коли с много ниски емисии ще получат от данъка за МПС по-големи компенсации, отколкото ще заплащат за магистралните такси.
Данъкът МПС в Германия е в зависимост от възрастта на колата, емисиите, вида и обема на двигателя. По-стари превозни средства натоварват собствениците с по-висок данък. При личните коли той варира между няколко десетки и стотици евро за година.
Според ЧТК, в Германия се планира стойността на таксата за преминаване по магистрали за лични автомобили да се определя в зависимост от обема на двигателя и количеството излъчвани вредни емисии. Десетдневните такси ще варират от 2,5 € до 25 €, двумесечните от 7€ до 50€. Най-скъпите годишни такси ще струват 130 €. За чешките водачи-собственици на „Шкода Октавия”, покриващи екологичната норма Еуро 4, с дизелов двигател и обем до 2 литра, годишната такса ще да е 100 €.
4 януари 2019 г.
д-р Огнян Гърков