Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.03.2017 19:25 - Чешкият президент Вацлав Хавел ме брани от българския си хомолог Петър Стоянов
Автор: ogniangarkov Категория: Лични дневници   
Прочетен: 389 Коментари: 0 Гласове:
1



                Указът на президента Желев за назначаването ми за посланик в Чехия бе от 30 юни 1996 г. Той ме прие първи от групата посланици месец по-късно, след предшестващ междуинституционален спор и задържане на указите на 2-3 посланици. Премиерът Жан Виденов ни прие още по-късно и към местоназначенията поехме едва през август-септември. Тригодишният ми договор с МВнР бе до 31 юли 1999 г. Два месеца преди да изтече този срок от София ми бе разпоредено да поискам агреман за нов посланик: за съпруга на състудентка-съквартирантка от ГДР на президентшата А. Стоянова. Същият бе назначен 2 месеца след мен в повереното ми посолство в Прага за завеждащ СТИВ (= Служба за търговско-икономическо сътрудничество). Животът илюстрира, че съвместното момуване в чужбина създава крепки обвързаности. В очакване на агремана започнах да се прощавам и неофициално на публични изяви с част от чешките си познати и служебни партньори.

След прощална среща през август 1999 г. с близък на президента Хавел се уверих окончателно, че в София с нетърпение е изчакан срокът на 3-годишния ми договор. Седем месеца след  официалното посещение на Петър Стоянов в Прага (28 февруари - 1 март 1997 г.) президентите Хавел и Стоянов отново се срещат, на международен форум в трета държава. Познатият ми (Иво Мате, шеф на Канцеларията на президента Хавел) бе присъствал. Стоянов е повторил, че новата българска управа подменя администрацията с нео-демократични лица. Също и в дипломацията. Ако “има нещо” с българския посланик в Прага, Стоянов имал подходящ заместник. Познавал го добре. Президентът Вацлав Хавел го прекъснал поривисто с думите: “Не Ви знам избора, но най-после изпратихте в Чехия представител, който познава страната. И опитва да направи нещо градивно. Помня го от години, а мои съмишленици го ценят от преди ноември 1989 г.”

Така чешкият президент Вацлав Хавел ме защитил от „приятелския огън” на собствения ми държавен глава, чийто шеф на кабинета към края на мандата на Петър Стоянов недвусмислено призна, че от над шестдесетте президентски посещения в чужбина най-професионално подготвеното било това в Прага, през февруари 1997 г.

 През август 1999 г. благодарих на Иво Мате, че не ме е уведомил за тогавашния ни разговор преди 2 години. А чешкото МВнР ме награди с най-високото отличие на чужд дипломат, което от обособяването на Чешката република на 1 януари 1993 г. до тогава бе връчвано само на  един словашки и на един немски посланици...

 

 

17 март 2017 г.

публ. във в-к „Златна възраст”                                      д-р Огнян Гърков,

(без вз. съкращения)                                                        с л.д.р. посланик

 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ogniangarkov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 385630
Постинги: 238
Коментари: 89
Гласове: 283
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031